گروه آموزشی ادبیات فارسی دوره ی متوسطه

گروه آموزشی ادبیات فارسی شهرستان آبدانان مقدمتان گلباران

گروه آموزشی ادبیات فارسی دوره ی متوسطه

گروه آموزشی ادبیات فارسی شهرستان آبدانان مقدمتان گلباران

نذر وفای عباس از محمد عسگری

ترانه های تشنه

در باورم می گریند

موج می زند مشکی از آب

در خیالم

و باران اشک ها

در برکه ی چشمانم

عطش می سرایند.

نظرات 3 + ارسال نظر
آبدانان نیوز سه‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:46 ب.ظ http://www.abdanannews.blogfa.com

اسد جان من با افتخا شما رو لینک کردم اگر قابل میدونی ما رو به اسم .( پایگاه خبری آبدانان نیوز ) لینک کن .
منتظر نظرات و پیشنهادات شما در مورد اخبار شهرمون هستم ..

بنده با افتخار وسربلندی شمارا لینک نمودم امیدوارم سربلند باشید .

رضا رشیدی جمعه 16 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:38 ب.ظ http://danayanrooz.blogsky.com

به نام خدا
آزمون درس: زبان و ادبیات فا رسی سال چهارم ، دبیرستان دکتر حسابی تاریخ:
نام ونام خانوادگی: کلاس: وقت: 70دقیقه دیماه 1390
الف) بیت ها و عبارت های زیر را به فارسی روان بنویسید.6
1- به یزدان هرآن کس که شد ناسپاس / به دلش اند رآید زهر سو هراس

2- روا مدار که به خاطر هوس خویش پای بطلان بر عنوان حق گذارم و باطل را بر حق برگزینم.

3-خروشیدو برجست لرزان ز جای / بدرید و بسپرد محضر به پای

4- یکی مخاطبه ی شیخ زکیّ کرده و یکی شیخ الحَرَمین و این همه القاب است نه اسم و من این همه نیستم .
5- شماریت با من بباید گرفت / بدان تا جهان ماند اندر شگفت

6- چون شبنم اوفتاده بدم پیش آفتاب/ مهرم به جان رسیدو به عیّوق بر شدم

7- نگارش دهد گلبن جویبار / در آینه ی آب، رخسارها

8- این جاهلان که دعوی ارشاد می کنند / در خرقه شان به غیر ((منم ))تحفه ای میاب

9- تو کی دانی که لیلی چون نکوی است / کزو چشمت همی بر زلف رویی است

10- او را خود التفاتی نبودی به صید من / من خویشتن اسیر کمند نظر شدم

ب) درک مطلب وخود آزمایی
1- با توجّه به متن زیر به سـؤالات آن پاسخ دهید .
چو خواهی که پیدا کنی گفت و گوی بــباید زدن سنــگ را بر ســبوی
مگــر کاتــش تـــیز پیـــدا کــند گنه کـــرده را زود رســـوا کــند
چو پیـش پدر شــد سیاووش پــاک نه دود و نه آتش نه گرد و نه خاک

الف ـ مقصود از مصراع دوم چیست ؟

ب ـ « مگر » در بیت دوم یعنی چه ؟

ج ـ در بیت سوم کدام کلمه ایهام دارد ؟ معانی آن را بنویسید
2- مصراع دوم بیت «ببارید چون ژاله زابر سیاه کسی را نبود بر زمین جایگاه» چه ضرب المثل را بیاد می آورد؟

3- به گفتن نشاندن» در مصراع «همی با سیاوش به گفتن نشاند» یعنی چه؟

4- در بیت زیر شاعر شعله را با چه چیزی مقایسه کرده است؟
«برق با شوقم شراری بیش نیست شعله طفل نی سواری بیش نیست»
5- معنی لغت معیّن شده را در عبارت مقابل بنویسید؟ «میان خیمه ها در تهجّد و نیایش فرو رفتند.»
6- در مصراع مقابل «آرنگ» چه معنایی دارد؟ «واندکی رنجه شد او را آرنگ»
7- در مصراع مقابل منظور شاعر از « شاباش بهاری »چیست ؟ « بهاران که شاباش ریزد سپهر»
8- در مصراع مقابل منظور حافظ از «یار» کیست؟ «روز هجران و شب فرقت یار آخر شد»
9- مقصود از «شاباش»در مصراع «بهاران که شاباش ریزد سپهر»چیست؟
10- گوشم به راه تا که خبر می دهد ز دوست / صاحب خبر بیامد و من بی خبر شدم » منظور از کلمه ی مشخّص شده کیست ؟
11- منظور از « خمیازه ی گل » در « لاله و گل زخمی خمیازه اند عیش این گلشن خماری بیش نیست » چیست ؟
12- در مصراع "ساقیا لطف نمودی قدحت پر می باد"ساقی در اصظلاح عرفانی به چه معناست؟
13- در مصراع "پیاپی بکش جام وسرگرم باش" یک ایهام مشخص کنید و بگویید در چه معنا هایی به کار رفته است ؟
ج )تاریخ ادبیّات و سبک شناسی
1- نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید : چشمه ی روشن ( ) کشف المحجوب ( )
2- دو ویژگی از ویژگی های سبک هندی را بنویسید.
3- مبتکر « مناظره » در شعر فارسی کیست ؟ استادانه ترین نمونه های معاصر آن در اشعار چه کسی است ؟
د) شعر حفظی
1- گویند روی سرخ تو سعدی که زرد کرد ........................................................
2- )....................................................... تو نماینده فضلی تو سزاوار ثنایی

[ بدون نام ] جمعه 16 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:59 ب.ظ http://danayanrooz.blogsky.com

اسد جان سلام تمام پارادوکس های سال دوم و سوم وچهارم را تهیه کرده ام ، یکی را برات ارسال می کنم چنانچه مقبول افتاد بقیه را از وبلاگ من بگیر و انتشار بده .

پارادوکس‌های ادبیات فارسی دوم:
• نخست آن سیه روز برگشته بخت برافراخت بازو چو شاخ درخت
(ترکیب سیه روز بودن)
• اگر چشمم احیاناً تو چشمش می‌افتاد با همان زبان بی زبانی نگاه، حقش را کف دستش می‌گذاشتم.
(ترکیب زبان بی زبانی)
• غرش باد آوازهای خاموشی را افسار گسیخته کرده بود
(ترکیب آوازهای خاموش)
• ترس و وحشت به او جرئت و جسارت بخشید
(عبارت ترس و وحشت جرئت و جسارت بخشیدن)
• ناتانائیل، آرزو مکن خدا را در جایی جز همه جا بیابی
(عبارت‌ جایی جز همه جا)
• سرانجام این طور نیز می‌گوییم که او در همه جا هست، هر جا و نایافتنی است
(عبارت در هر جا بودن و نایافتنی بودن)
• هنگام تنگ‌دستی در عیش و کوش و مستی کان کیمیای هستی قارون کند گدا را
(عبارت فقیر و تنگ‌دست بودن و در عین حال به عیش و خوشی پرداختن)
• خوبان پارسی گو بخشندگان عمرند ساقی بده بشارت زندان پارسا را
(ترکیب رند پارسا)
• ور امروز اندرین منزل تو را جانی زیان آمد زهی سرمایه و سودا که فردا زآن زیان بینی
(عبارت از زیان سود دیدن)
• پیدای پنهان) (ترکیب پیدای پنهان)
• جهانی شبیه به بهشت که در آن کوشیده شده است تا «ناپیدا کران» در «محدود» جای گیرد)
(عبارت جای گرفتن ناپیدا کران در محدود)
• از چهرة تکیده‌اش بدبختی و سیه روزی می‌بارید(
(ترکیب سیه روز)
• بر بساطی که بساطی نیست
(عبارت بساط بی بساطی)
• باغ بی برگی / روز و شب تنهاست / با سکوت پاک نمناکش
(ترکیب باغ بی برگی)
• جامه‌اش شولای عریانی است
(ترکیب شولای عریانی)
• باغ بی برگی که می‌گوید که زیبا نیست
(ترکیب باغ بی برگی)
• باغ بی برگی خنده‌اش خونی است اشک آمیز)
(ترکیب باغ بی برگی)
• جیب‌هایم پر از خالی است)
(عبارت پر از خالی بودن)
• از تهی سرشار / جویبار لحظه‌ها جاری است
(عبارت تهی از سرشار بودن)
• از خلاف آمد عادت بطلب کام که من کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم
(عبارت از پریشانی کسب جمعیت و آسودگی کردن)
• دولت فقر خدایا به من ارزانی دار کاین کرامت سبب حشمت و تمکین من است
(ترکیب دولت فقر)
• ای سرو پای بسته به آزادگی مناز آزاده من که از همه عالم بریده‌ام
(عبارت پای بست بودن سرو و در عین حال به آزادگی نازیدن)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد